unclouded.blogg.se

Ur mitt perspektiv..

What the!?

Publicerad 2013-01-11 09:03:18 i Allmänt,

Sitter här och intar den andra koppen kaffe för morgonen och funderar på att sedan även ta med en "to go" kopp när jag ska till skolan vid 11. Lektionerna börjar kl 12 och den första är Matematik 2B, eller ja, hur sjutton de nu kan kalla det matematik förstår jag inte. Det är en himla massa bokstäver och konstigheter och sen har de satt +, -, x, / emellan och bara därför kallar de det matematik, jag personligen kallar det GREKISKA! =P
 
Vi fick ett papper igår på första lektionen meduppgifter vi skulle lösa till idag för att läraren skulle kunna placera oss i ett "fack". Det var totalt med några a och b uppgifter 18 stycken uppgifter att lösa.
Det första som står på pappret är, "lös uppgifterna, börja utan miniräknare". Say, what?! Miniräknaren är en människas bästa vän (näst efter hunden så klart!) och det var inte direkt 1+1 vi skulle lösa.
Vi fick inga exempel uppgifter eller formler till hjälp och nästan hela klassen satt och såg ut ungefär så här ??
 
Första uppgiften såg ut så här: 4-4x(2-4)-5-2/5x15/6 
Efter många om och men kom jag fram till att det på något jäkla sätt var så att x går före +, -. Sen mindes jag att det var något om att parenteser går före också men jag kom inte ihåg att de gick före x, det fick läraren upplysa mig om. :-S
Det var iaf den enda uppgiften jag löste under lektionen. Sen när jag kom hem så insåg jag att det nog var bäst att terrorisera älsklingen med mina uppgifter och han kom på den smarta idén att kolla upp formlerna i en av hans gamla böcker. Ja men vad smart, man kan även googla formler och liknande slog det mig då. Så när jag skulle lösa min första ekvation på 13 år gjorde jag just det, googlade. Jag fick upp en youtube film om hur man små fanstyg till ekvationer med parenteser. Jag säger bara, VARFÖR FANNS INTE DET FÖR 13 ÅR SEDAN!?!? Då hade jag kunnat lära mig att lösa ekvationer utan vår kassa mattelärare på gymnasiet och så hade jag kunnat studera på högskola nu istället för att studera på Studieförbundet Vuxenskolan. =P
 
På några av uppgifterna fick jag även hjälp av min fantastiske vän och kollega Carlos som förklarade lite regler och formler för en del uppgifter och hur man kunde vända på formlerna för att få ut olika delar. Till exempel om man har arean och höjden på en triangel kan man med hjälp av formeln (ax2)/h få ut b (alltså basen). Om man vänder på det och bara har basen och höjden så kan man få ut arean genom att använda formeln (bxh)/2. Tänk att jag inte hade en aning om det! =O
Tack vare hjärtat, youtube och Carlos lyckades jag med att lösa 14 av 18 uppgifter vilket jag tycker är ganska bra ändå. ;o)
 
Efter matematiken idag är det dags för engelska lektion nummer 2, undrar om vi får veta hur det gick på diagnosen vi gjorde i tisdags då. Skulle vara spännande att se hur många rätt eller fel det blev där. =)
Ja det blir nog en hel del skola i min kära blogg framöver, hoppas ni tycker det är kul att läsa den trots det. =)
 
När jag lämnade skolan igår passade jag på att ta en sväng förbi Indiska i femmanhuset. Jag skulle bara kolla lite om det fanns möjlighet att få extrajobb där (fanns inte) och säga hej till en av de som jobbar där. Det slutade dock med att jag gick hem med ett linne som såldes för halva rea-priset. 24,50 för ett linne, tänk om alla kläder var så billiga, för det priset skulle jag kunna köpa en helt ny garderob för en spottstyver! =) Det var riktigt mysig färg på linnet också, det är lite lime/neongrönt, man blir piggare och gladare av färger sägs det ju! 
 
Nu tänkte jag ta och plocka lite här hemma igen, är fortfarande inte riktigt klart!
Ha en helt fantastisk fredag gott folk!
<3 <3 <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela