unclouded.blogg.se

Ur mitt perspektiv..

Kommunikation, Juridik, studiebesök och pizzahome.se. =)

Publicerad 2013-09-06 21:27:26 i Allmänt,

Ja nu är det fredag, och jag säger förlåt till er som kikat in på bloggen under veckan bara för att hitta "inget". Är väl medveten om att jag lovade att försöka bli bättre på att skriva här nu igen och jag menade det verkligen, men det har varit MYCKET nu denna veckan! Här kommer det iaf! =)
 
Dag 1: Måndag morgon, jag går upp strax efter älsklingen som ska till jobbet, jag ska inte vara på skolan fören klockan 14:00 så jag tyckte jag kunde sova lite extra. ;)
Vi åt frukost, han frågade mig om jag var nervös och jag bara skrattade. Klart som attans jag är! Det är upprop på min nya utbildning som jag haft nedräkning till i säkert 60 dagar minst. 
Jag gick omkring hela förmiddagen och var superpirrig, som man alltid är när det är något nytt och spännande på gång i livet. Väl på skolan så börjar vi prata några av oss som har blivit antagna och givetvis är där tidigt. Vi står och diskuterar hur det känns och vad vi tror ska hända under uppropet. Sedan öppnas dörren till salen, vi blir insläppta och det första man ser är ett bord med kanellängd och kaffe, jag älskar redan det här stället. ;oP
 
Lärarna presenterar sig, vi får presentera oss själva lite kort och sedan går de igenom lite hur upplägget av vår utbildning kommer se ut ungefär. Vi får även veta att priset för att köpa lagboken genom skolan bara är 720:- istället för 1095:- och det är ju en fullständigt underbar sak att få höra. =)
 
När jag var klar på uppropet så var det dags att åka iväg till jobbet, vilket fick mig att tänka på något som rektorn sa på uppropet, "det är säkert någon som funderar på om man kan jobba deltid och läsa denna utbildning samtidigt, man kan men gör det inte!", lite jobbigt eftersom det är ett måste att jobba deltid som student idag. =/
Så jag pallrar mig iväg till jobbet och terroriserar lite folk om deras "förmögenheter" innan jag trött som få trallade hem för att sova.
 
Dag 2: Tisdag morgon, Jimmy går upp och duschar innan jobbet, kommer och klappar mig på axeln, frågar mig om jag ska göra honom sällskap vid frukosten eller sova vidare. Trött som attans tittar jag på honom och säger, jag ska jobba ikväll och upp tidigt till skola imorgon så jag sover nog gärna en stund till. Han kysser mig och säger sov gott. Sover vidare till kl 08:30 när Buffy tycker att det är dags för en lite promenad, skönt med sovmorgon! =)
Promenerar Buffy, sätter mig i soffan och klurar på hur jag ska boka upp mig på jobbet veckan som kommer och softar lite med något avsnitt Suits. Sedan äter jag lunch, thai green curry kycklingwok om jag inte minns fel. Efter det är det dags att ta en långpromenad med Buffy innan det blivit dags att pysa iväg till jobbet. På jobbet får jag veta att det blir bilar dagen till ära, skönt på ett sätt, det går bra på rutin. 
Sitter på jobbet och läser Avtalsrätt - En introduktion mellan samtalen och kollegan bredvid mig ser att jag är inne i boken, inser att det är kurslitteratur men tycker ändå att det är passande att varje gång jag läser i boken ställa frågor om vad jag läser, om det är en grundkurs, om det är intressant, om det är mycket att lära sig, om det är svårt.. Mina extremt korta svar blev, Paralega, nej, högskoleutbildning, ja, ja och ja speciellt när någon ställer massa frågor när jag sitter och läser min kurslitteratur. =P
Trots allt tar arbetspasset slut, någon minut senare än normalt eftersom jag fick en intervju en minut i nio.  Jag sticker ut från jobbet, hoppar på bussen hem och tänker, Yes, inget mer jobb fören nästa torsdag!
 
Dag 3: Onsdag morgon, så dödens trött att det inte är sant, men idag har jag min första lektion!! Woohoo!!
Samma rutin som alltid, upp, ut med Buffy, äta frukost, fixa i ordning mig, dricka kaffe och jaga iväg till bussen. Skolan börjar klockan 09:00, Kommunikation är ämnet för dagen, vad ska hända då?
Detta är vad jag vet, läraren heter Brian, är amerikan och pratar lite lustig men bra svenska, vi ska lära oss att kommunicera, "agera" och lära oss 34 namn. Jag som är så bra på namn.. X-)
Lektionen börjar med att vi hälsar på läraren, går igenom en liten snabb introduktion och sen får vi skjuta undan bord och stolar innan vi tar rast. Jaha, vad ska hända sen då?
När rasten är slut så ger han oss en lapp där det står "Find someone who..." Japp, lära känna övningar.. Vi fick göra den och sen fick vi sätta oss i en cirkel och köra "namn-leken" Jag satt i början av cirkeln, (sån tur!!),  så jag behövde bara komma ihåg namnen, Natasha, Cintia, Sandra, Eleonor, Raymonda, Venus, Marie-Louise, Johannes och sen säga mitt eget. Pierre där emot tyckte jag synd om, han var sist i cirkeln. ^-^
 
Efter lekarna var det dags för en genomgång av kommunikationsprocessen, detta gjorde han genom att visa ett bildspel och prata på om hur man kommunicerar och så vidare. Dagen tog slut klockan 12:00, ganska skönt eftersom jag var trött efter jobbet kvällen innan. Tog det relativt lugnt på onsdagen efter skolan, tyckte jag gjort mig förtjänt av det. ;)
 
Dag 4: Torsdag morgon, och första Juridikpasset börjar kl 08:30, Henrik, en jurist från Göteborg är lärare i introduktionskursen. Kommer även ha honom i Avtals- och Köprätt som börjar om ca två veckor. Han går igenom på ett bra sätt, tar det svåraste först så att vi ska veta att det inte kommer bli svårare än då. Fick en genom gång av hur en lag blir till, vilken ordning lagarna finns och så vidare. Han togäven upp egna fall som exempel när han förklarade vissa saker, ställde frågor till oss och berättade även om domstolssystemet. Man tänker inte alls på att det är så många olika domstolar häri Sverige. De man tänker på oftast, iaf jag, är Tingsrätten, Hovrätten och Högsta domstolen. Men det finns ju några fler än så. Man han Förvaltningsdomstolen, Kammarrätten, Högsta Förvaltningsdomstolen, Migrationsdomstolen mfl.
Efter 6 timmars Juridik var det dags att gå hem, man var bra trött i huvudet vid detta laget kan jag lova! Men det var både roligt och intressant. Med mig hem hade jag mitt senaste nyförvärv från kurslitteraturlistan, Sveriges Rikes Lag, för alla som undrar så är den JÄTTETUNG!! På köpet när man beställde boken fick man även en väska, enda "felet" med den var att det står SVERIGES RIKES LAG på ena sidan.
 
Väl hemma så passade jag på att ta en lång promenad med Buffy, möta upp Jimmy när han kom från jobbet och när vi kom hem och hade ätit så tog vi en sväng iväg till affären. Efter affären bar det av raka vägen till P&T för ett tränings pass. Jag körde ett kort konditionspass samt mage och ben övningar. Magen tog jag på maskinen Abdominal crunch, körde 5 gånger 50 upprepningar med 20 KG i vikt, jobbigt värre!! För benen körde jag istället Squat-övningar, alltså i detta fallet att hålla en skivstång mot övre delen av bröstet och ta mig ner/upp i hukande ställning samt även framfall också detta hållandes skivstången fast mot axlarna bakom nacken istället. Det bästa med träningen var nog att bruset som uppstått i huvudet efter 6 timmars juridik helt försvann. =)
Efter gymmet, duschen och en promenad med Buffy var det äntligen dags att sova igen!
 
Dag 5: Fredag morgon, Juridik på schemat idag igen! =D
Började med 2½ timmes genomgång av bland annat civilprocesser och brottsmålsprocess. Hur dessa är uppbyggda, vad som är skillnader och likheter. Gick igenom lite mer om domstolar, rättegångssalar, nämndemän, kärande och svarande, målsägande och tilltalad mm. Ännu mer information i en för veckan överhettad hjärna. ;oP
Helt underbart nog fick vi kortare lektion än vad som stod på schemat för att vi skulle hinna äta lunch innan vi skulle iväg på nästa grej, ett studiebesök.
 
Tog då sällskap med Leila och Alexandra till Nordstan där vi satte oss på Slimfood och åt lunch, trevligt att sitta och prata över en bit mat med "likasinnade", vi samtalade om skolan, fritid, resor, barn,djur och så vidare. När vi var mätta och glada så tog vi oss till Drottningtorget och hoppade på spårvagnen till Södra Ullevi, där ifrån gick vi till Tingsrätten som var målet för vårt studiebesök.
Döm om min förvåning när jag går in genom dörren och får ta av mig jackan, lämna över min väska, fick se en människa gå igenom alla fack, skaka min vattenflaska, öppna den, lukta på den sätta på korken och sedan blev jag skickad genom en metalldetektor och den tjöt!!!!! NEEEEEEJ!! Det visade sig att det bara var mina skor. *haha*
 
Sen fick vi träffa en notarie och som jag förstod det 2 st domstolssekreterare. Dessa gick igenom lite om hur deras (ett av våra möjliga) jobb var upplagt. Vi fick kolla hur det såg ut på vår potentiella arbetsplats, blev visade hur deras filsystem såg ut, vi fick fika bestående av kaffe och bulle och sen fick vi en lite introduktion gällande exakt vilka arbetsuppgifter som man hade som sekreterare. De svarade på våra frågor och alla höll sig inom ramarna för bra frågor att ställa, tills precis innan vi skulle sluta för dagen då kom den frågan man absolut inte ska ställa! "Får jag fråga ensak? Vad är det för typ av yrkesroll vi sedan kan söka när vi är klara och vad tjänar man?" Det blev dödstyst i hela rummet.. Sedan förklarade hon att, jo men det är ju rollen som domstolssekreterare ni kan söka när ni är färdigutbildade. Inget om lönen utan där avslutades det. Varför måste folk alltid vara så dumma!! Ingen vill ha någon som frågar "Vad kan jag tjäna på att jobba här?" De vill ha någon som säger, "oh detta vill jag jobba med, det låter intressant och utvecklande!" Så var skoldagen och veckan slut.
 
Väl hemma tog vi en sväng till affären igen, måste ha färskt bröd imorgon till frukost. Sen gick vi hem och beställde pizza på pizzahome.se. De snikna rackarna tig fem kronor i avgift för att man betalade med kort på nätet! =@ Är inte helt övertygad om att det faktiskt är tillåtet. Not to self, kolla upp det. Bara för att. ;)
Vi beställde från Sannergårdens Pizzeria och jag måste säga att det var GOTT!!!
Kollade på Get The Gringo när vi åt, fasen att man aldrig upphör att förvånas över Mel Gibsson, han är så grym. Riktigt rolig och intressant film, klart värd att se på!
 
Nu hoppas jag att jag gottgjort faktumet att jag inte skrivit på hela veckan för nu är jag trött. Dags för en promenad med Buffy och hjärtat innan man intar sängen och njuter av en god natts sömn samt lite sovmorgon i morgon.
Ha en trevlig helg alla och sov gott med! <3 <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela