unclouded.blogg.se

Ur mitt perspektiv..

Lucia och andra traditioner...

Publicerad 2012-12-13 09:27:21 i Allmänt,

Idag står det Lucia i kalendern det betyder att en massa klu klux klanare kommer springa omkring med sljus i håret, vara allmänt brandfarliga och sjunga massa fina sånger. Känns lite hälsovådligt att lalla omkring med tända ljus i håret, hår brinner ganska bra om någon har missat det. Efter den tokiga personen med ljusi håret sätter vi för säkerhetsskull några andramed glitter i håret och tända ljus i händerna i stället. Armen ska givetvis vara i 90 graders vinkel så att chansen att sätta eld på någons hår blirlite större. Ja klu klux klanare gillar eld om jag inte minns fel. ;)
 
Nej jag ska sluta driva med våra kära traditioner, det jag skämtar omär givetvis vårt älskade Lucia tåg. Det är en rätt mysig tradition tycker jag, minns när jag gick i skolan speciellt degånger jag själv inte var med Lucia tåget utan lugnt kunde sitta i salen och mumsa på Lussefika, mörkt i rummet med massa tända ljus runt omkring ( där har vi elden igen ;) ) Hur man plötsigt svagt kunde hörasång långt ner i korridoren, och efter en liten stund allt som sången blev starkare såg man hur Lucian kom skridande in i salen följd av tärnor, stjärngossar, tomtar och pepparkakor. Närde gått längst fram i salen stod de där och sjöng så fint medan vi andra njöt av att slippa ha lektion. =P
 
Ja det var riktigt mysigt och jag må låta gammal när jag skriver detta men, DET VAR BÄTTRE FÖRR! När pepparkakor inte klassades som rasistiska, man kunde beställa en negerboll på ett café utan att oroa sig för att bli anhållen för kränkande beteende och vi lungt och sansat kunde sjunga våra sånger om alkoholpåverkade tomtar och stalledrängar i vårt Lucia tåg utan att oroa oss för vad folk tyckte och tänkte om det.
 
Vad har egentligen hänt med Sverige?
Förut var Sverige svensk men nu, ja nu ska vi ha moskéer, böneutrop, ändra alla våra traditioner, döpa om alla våra bakverk, sluta sjunga nationalsången på vår nationaldag och snart ska vi väl inte heta Sverige längre heller!
Det värsta är att det är SVENSKAR som hittar på allt det här, våra politiker, lärare och vanliga människor som står och sågar allt som är svenskt bara för att det bor folk av andra nationaliteter i landet. Vem bryr sig? De har kommit hit frivilligt, vi precis som de har våra traditioner i landet och det får de väl acceptera, eller? 
Och det tror jag många gör också men svensken är så jäkla rädd för, ja gud vet vad om ens han vet, att vi helt förstör allt som är svenskt.
Jag är inte rasist, mig spelar det ingen roll vad du har för hud/hår/ögonfärg men jag säger bara så här till ALLA. SLUTA FÖRSTÖR LANDET!! SVERIGE ÄR SVERIGE LÅT DET VARA SVENSKT!
 
Pepparkakor är inte stötande eller rasistiska de är bara jäkligt goda att mumsa på, samma sak med negerbollar. Alla länder sjunger sin nationalsång på sin nationaldag oavsett hur många icke infödda det finns som bor i just det landet! It's just the way it is!!
 
Jag blirså frustrerad när jag läser hur folk resonerar när det gäller våra traditioner vs den icke svenskfödde individen. Detta är Sverige, de kom hit för att de vet att det är bra här och att de kan få ett bra liv inte föratt få oss att göra om landet till vad deras hemland är. Hade de velat ha det exakt som i hemlandet hade de väl knappast flytt därifrån, eller??
 
Nej, jag har skrivit det förut och jag skriver det igen, låt Sverige vara svenskt! Med allt vad pepparkakor, negerbollar och "Du gamla, Du fria" heter.
Idag är det Lucia och många tågar runt med ljus i håret, kanske lite halvfarligt men så ska det vara! Det finns tomtegubbar som slår i glasen och pepparkakor som jag inte minns vad de pysslar med förutom att bli uppätna av mig, stjärngossar och stalledrängar och givetvis våra tärnor och Lucior!
 
Ha en trevlig Lucia, ta't lugnt med glöggen, glöm inte att släcka ljusen (speciellt de i håret) och var stolt över den du är och de traditioner du har oavsett om du är svensk, italienare, turk, arab, irländare, amerikan eller något mitt emellan.
 
Min mor har namnsdag idag också så Grattis på namnsdagen min kära lilla spaghetti! <3 <3 <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela