unclouded.blogg.se

Ur mitt perspektiv..

5000 mm waterproof hit och 10000 mm waterproof dit..

Publicerad 2012-11-11 12:45:43 i Allmänt,

Har gått runt nu ett tag och kollat efter en jacka som klarar av hundpromenader och helt vanligt användande när det är regnigt och kallt ute. Jag måste erkänna att det är lätt frustrerande!
 
På en jacka står det 3000 mm waterproof, på nästa står det 5000 mm waterproof och så finns det ännu höger siffror.. Ja men det låter väl bra, 3000 mm waterproof, eller?? Fast 5000 mm waterproof måste ju vara bättre, det är iaf 2000 mm högre än den med 3000 men sen har vi även Gore-tex som vad jag förstår har 45000 mm och då känns genast 5000 mm rätt kasst! Eller?? 
 
Varför måste allt vara så krångligt? Jag vill bara ha en förbenad jacka som håller mig varm när det är kallt, torr när det regnar och som håller mig varm och torr när det är kallt och regnar! Samtidigt vill jag inte bli ruinerad, jag menar Gore-tex i all ära men det är ju svindyrt!!!! =O
Så då kollar jag givetvis på jackor lite mer i min prisklass, alltså under 1000:- och så är jag tillbaka till mitt förvirrade sinnestillstånd.
 
Jag hittade en relativt snygg och praktisk jacka på KappAhl, priset var överkomligt 899:- är man medlem får man just nu dessutom 25% rabatt så då kommer vi ner på runt 700, strax under. Jag gillar jackan för att den har luva, muddar i ärmarna så det inte blåser in, djupa och bra sidofickor med knappförslutning, bröstfickor med dragkjedja och även en innerficka, fickor är väldigt viktiga tycker jag! ;) Sen har den möjlighet att ändras i midjan så den får lite figur jackan och det inte ser ut som om man tagit på sig ett tält.
 
Den ser väl rätt bra ut, eller?
 
Men nu åter till vattentätheten, det hänger en lapp på den där det står 5000 mm Waterproof och det låter ju bra men hur bra är det egentligen?
Är det nog för att jackan ska klara 5 min i duggregn medan man tar sig till bussen eller lite tätare regn under de 30-45 minuterna jag rastar hunden?
 
Vad jag försöker säga är väl egentligen, varför kan de inte bara skriva "KLARAR LÄTT DUGGREGN", "KLARAR NÅGOT TÄTARE REGN", "KLARAR ÖSREGN" istället för att använda antal mm. För vad betyder egentligen 5000 mm waterproof?
Ja jag har i alla fall inte en jäkla aning, behöver jag nämna att jackan fortfarande hänger kvar inne på KappAhl och jag promenerar min hund i en jacka som jag gissar har 0 mm waterproof för den säger bara *sluuuurp* när jag kommer ut i regnet. ;)
 
Faktiskt tror jag att affärerna skulle tjäna på att skriva på ett sätt som vanliga dödliga förstår istället för att använda något skumt fackspråk. Jag vill inte veta hur många millimeter den klarar utan om den klarar att vara ute i svenskt väder. Det är ju inte direkt så att jag kan fråga regnet, jaha regnet hur många millimeter är du idag då?
Nej, jag gillar inte märkningarna som används som ni förstår, när jag inte förstår vad märkningen betyder är det väldigt svårt att veta om jackan är prisvärd. Och jag vill verkligen inte köpa ytterligare en jacka som inte är värd pengarna, så gott om dem har jag inte, pengarna alltså.. =P
 
Btw, det regnar ute. ;)
 
Ses imorgon raringar! <3 <3 <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela