unclouded.blogg.se

Ur mitt perspektiv..

Vad är en vän egentligen?

Publicerad 2013-08-01 17:45:02 i Allmänt,

Jag hittade ett kort på mig och min bästa vän från när jag var barn/ungdom och när jag såg detta kort så började jag fundera över det där med vänskap. Hur definierar man ordet vänskap egentligen? Finns det några särskilda kriterier för vad som gör en person till en vän och inte bara en människa som du säger hej till ibland och kanske frågar hur läget är? Jag minns när jag var yngre och vi var vänner jag och "Becka" som hon kallades på den tiden, vi träffades ofta, pratade i telefon när vi inte träffades och hade alltid massa "hyss" för oss när vi "va" som det hette på den tiden. Ja, det var så längesedan att det faktiskt får heta "på den tiden" nu. Vi spelade Super Mario, sov över, hängde alltid ihop i skolan och efter skolan. Vi gick på stan, gick och badade, mockade stallet åt min granne eller cyklade omkring och hade alltid tid för varandra. Om vi mot förmodan inte hade tid just den stunden eller dagen som den andra personen ringde och ville prata så ringde man alltid upp så fort man kunde.
Ja, det var tider det!
 
Då funderade jag aldrig på vad som definierade en vän, det var så självklart då. Men varför funderar jag nu då?
Jo, jag och "Becka" växte upp, hon fick barn och jag, ja jag fick för mig att stan var för liten och flyttade till en större stad med mer möjligheter. Så vi växte kanske ifrån varandra lite, hon som småbarnsförälder och jag som då var den eviga singeln. Jag träffade lite nya människor, jag kallar dem "vänner" men är de det då?
 
Är det en enda av dem som skulle ta sig tid och träffa mig, eller en enda av dem som skulle höra av sig till mig om inte jag hört av mig först? Nej, det är ju inte det. En av mina "vänner" skulle komma och hälsa på mig i min nya lägenhet när jag precis hade flyttat till Göteborg, hon bodde här och vi hade varit vänner sedan 2005. Jag flyttade till Göteborg i juli 2011 och i februari 2012 hade hon fortfarande inte haft tid att hälsa på i min nya lägenhet. Hon svarade inte på mina sms, inte när jag ringde så när jag rensade bland folk på FB som jag inte haft någon kontakt med det senaste halvåret så var hon en av de som försvann från listan, när jag sedan någon månda efter skickade ett sms till henne så svarade hon "du tog bort mig från Facebook så vi är inte vänner längre".Men vi var ju vänner innan jag lade till dig på Facebook så hur fungerar det?
 
En annan av mina "vänner" smsade jag till i mars i år och frågade om vi skulle ta en fika eftersom det var så sjukt längesedan vi sågs. Jag fick svaret att det var lite fullt just nu men att personen i fråga skulle höra av sig när det blev lite fler luckor. Måste vara jobbigt att ha så fullt upp att man inte har en enda lucka på fem månader...
 
Ibland känns det som att jag inga vänner har nu för tiden utan bara människor som jag vill vara vän till men som inte har tid, plats eller lust att ha en vän till. Folk som inte orkar ta sig tid att svara på ett sms, ta en fika eller bara umgås.
Förr visste jag precis vem som VAR min vän, jag visste precis vem som INTE var min vän men idag har jag ingen aning.
 
Kan någon skriva en lista på vad det är som gör en person till en vän och inte bara ett namn på en Facebook-lista eller en kontakt i någons mobil som aldrig används?
 
Kan någon svara på vad en vän egentligen är för något?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela