unclouded.blogg.se

Ur mitt perspektiv..

MBT-Malaika Mid Black.

Publicerad 2013-12-09 16:16:00 i Allmänt,

För några veckor sedan så blev jag utvald att vara test-masai, alltså testa hur ett par MBT-skor hjälper mig som har fibromyalgi och stundtals väldiga problem med smärta i muskler bland annat. Så jag fick testa ett par Malaika Mid Black, en vattentät vinterkänga med antihalk-sula och jag tänkte berätta lite vad jag tycker och tänker om den skon nu efter att ha gått i den några veckor.
 
 
 
Först vill jag börja med att måla upp en bild av mina förväntningar/förhoppningar.
Jag valde just denna sko eftersom jag ville ha en sko som skulle stå ut med mitt sätt att leva, alltså en sko som skulle tåla både kyla och väta. En sko som jag inte behövde halka omkring med när det var halt ute och en skor som alltså skulle hålla mig varm och torr om fötterna på otaliga hundpromenader, oavsett väder, men ändå vara snygg nog att ha till skola/jobb. Jag hoppades givetvis även att skon skulle hjälpa mig med mina problem med fibromyalgin. Under en lång period innan jag fick hem mina MBT-skor hade jag haft väldigt ont i musklerna i ryggen, vissa dagar så ont att jag knappt kunde stå. Jag hoppades att dessa skor skulle lindra besvären och göra dagarna lite lättare att ta sig igenom. När jag såg skon Malaika på bild tänkte jag, "åh, en underbar vinterkänga", jag såg den pälsklädda kanten på skon och såg framför mig hur hela insidan av skon var fodrad i samma material. 
 
Nu till verkligheten då.
När jag fick se skon i verkliga livet såg den precis ut som på bilden, MEN, den var inte varmfodrad vilket var en enorm besvikelse. Den mysiga pälsbeklädnaden var enbart högst upp i skaftet och alltå inte genomgående i hela skon, i övrig var det enbart ett textilfoder i skon. Väldigt synd för en icke varmfodrad vinterkänga är inte en riktigt vinterkänga enligt mig, så där förlorar den lite poäng tyvärr. Dock var den enormt skön att ha på, den var relativt vattenavvisande, inte som goretex men ändå funktionsduglig. Den har bra grepp på många underlag, i slaskigt väder och knottrigt halt underlag är sulan enormt bra men på glansis är den inte mycket till hjälp utan då är det nog dubbar som gäller. Men sulan fyller sin antihalk-funktion ganska bra bortsett från detta måste jag säga så där kammar skon hem lite poäng. Sen hade jag personligen föredragit vanliga hål till snörena istället för metall "öglor" men det är bara en småsak. 
 
 
 
Så nu när vi klarat av själva den "kosmetiska" delen av skon så tänkte jag gå in lite mer på själva funktionen av sulan. Nästan varje dag de senaste veckorna har jag använt denna känga och mina ryggbesvär har minskat med 80%. Innan jag fick dessa skor så var det till och med jobbigt att gå vissa dagar och att göra annat som att bära tunga saker eller klättra upp för kullar och liknande var det knappt tal om. Men ganska omgående efter att jag börjat använda dessa skor kände jag hur smärtan i ryggen började lätta. Efter någon vecka kunde jag inte bara klättra upp för kullar utan till och med klättra i träd. En enorm glädje för mig som ändå bara är trettioett år gammal.
 
 
I och med att mina ryggbesvär lättade så lättade även besvären med migrän som jag brukade få pga att jag spände mig av smärtan. Mycket av muskelsmärtorna har lindrats av dessa skor och även känslan av att gå på glas som jag brukar ha på morgonen när jag precis kliver ur sängen har minskat. Nu fruktar jag inte att ställa ner fötterna på golvet och resa mig ur sängen på morgonen längre för nu är det inte helt olidligt även om det fortfarande gör ont. Med andra ord, den fungerar som lindring även för mig som fibromyalgiker och gör att jag kan njuta av mina promenader med hunden samt ta mig igenom mina dagar med mindre ont. En bra väg till ett lite bättre liv kan man säga.
 
Sammanfattningsvis så vill jag alltså ge MBT Malaika Mib Black 3,6 fötter av 5 möjliga som vinterkänga och 4,7 fötter av 5 möjliga som höst/vår känga.
 
Riktigt snygga på måste jag säga!
 
Så där på höstkanten var de riktigt varma och goa!
 
Bra grepp när man gick på blöta löv..
 
Riktigt bra balansövning med MBT-skor! (Inga svampar skadades under fotograferingen. ;) )
 
Funderade bra även i snö och slask men är något kalla och det gäller att vara försiktig för antihalk-sula i all ära men på glansis behövs nog broddar istället.
 
Jag är ytterst tacksam för att jag fick äran att vara test-masai, hoppas att recensionen är till nytta för alla er med samma eller liknande besvär som överväger att köpa MBT-skor och även er som bara letar efter en riktigt bra sko.
Med detta tackar jag för mig och beger mig ut på lite äventyr!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela