unclouded.blogg.se

Ur mitt perspektiv..

Är du rädd om den, låna inte ut den!

Publicerad 2013-09-09 16:36:53 i Allmänt,

Idag var det juridik på schemat som vanligt, vi gick igenom arbetsmetoder och olika typexempel på fall inom olika rättsområden. Det är riktigt spännande och intressant detta, nu börjar man dessutom få en aning om vad i hela friden läraren pratar om. ;)

Innan vi hade juridik genomgången så var två tidigare studenter och hälsade på, de berättade om hur de upplevt utbildningen, LIA:n och vad du nu utförde för olika arbetsuppgifter. Vi fick chansen att ställa frågor till dem vilket var väldigt intressant, dock var det kanske lite för mycket frågor om lönen för min smak.
Om man dock bortsåg från lönefrågorna så tycker jag att det var väldigt intressant att höra deras perspektiv på det hela, en av dem gick ut i våras och den andra gick ut våren 2012, båda har arbete och trivs med sina jobb. Känns bra! Vi fick även lite input på vad man bör tänka på nu i början av utbildningen och vad som är viktigt att tänka på inför tentorna.

Efter skolan tog jag en sväng förbi Gina Tricot och köpte mig en ny skjorta, en som faktiskt går att knäppa över bysten utan att jag behöver oroa mig för att skadeskjuta någon stackars sate med en knapp. Kan inte för mitt liv förstå varför de flesta skjortorna bli större på längden och i ärmarna när man går upp en storlek men inte får mer tyg över bysten. Helt vansinnigt enligt mig!

När jag väl kom hem så sprang jag in på Data Nova nere på knuten och frågade vad det skulle kosta att fixa min minilaptop som jag lånade ut till min s.k syster när hon skulle till Sthlm och fira sin 30 årsdag om jag inte minns fel. Jag berättade vad datorn "sa" var fel och fick svaret att om det bara är NTLDR filen som saknas och inget annat gömmer sig bakom så kostar det "bara" 750.- att laga datorn, om det är något annat som "gömmer" sig bakom den saknade filen som är orsak till att den filen saknas så tillkommer 300:- i backup avgift för att rädda alla mina dokument och liknande plus ev. avgifter för att "reparera" felen som gömmer sig bakom.
Så vad kom jag till för slutsats då, jo, är du rädd om en viss pryl (och din plånbok) låna inte ut den till någon oavsett hur mycket du litar på att denna person tar hand om din, i detta fallet dator, pryl. Jag lånade ut en dator, jag ca 6 månader tidigare köpt för över 4000:-, till min syster som hade den i tre dagar och fick tillbaka den obrukbar, detta kommer nu kosta MIG minst 750:- för den fungerade ju när hon stängde av den men inte när jag startade upp den efter att ha fått den tillbaka. Tack för den du!
Mindre kul kan jag lova så det var definitivt sista gången jag lånade ut något till någon.

Nu sitter jag här hemma och ber till "gud" att det bara är NTLDR filen som saknas så att jag får tillbaka min minilaptop hel, med alla filer kvar/intakta och utan högre kostnad än 750:-

Så än en gång, hur mycket personen än bedyrar att den skall vara försiktig med din "pryl" låna inte ut den om du är rädd om den! Gör inte om samma misstag som jag gjorde, jag trodde jag kunde lita på min egen syster men inte då!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela