unclouded.blogg.se

Ur mitt perspektiv..

Paralegal Trainee på VCC..

Publicerad 2014-04-29 21:08:06 i To be Paralegal.,

Nu har det gått extremt lång tid sedan jag skrev här senast, jag vet, jag är fruktansvärt dålig på att hålla igång ett regelbundet skrivande. *Skäms på mig*
 
Vad har jag för ursäkt för det långa uppehållet då?
Jo jag har haft så mycket att göra i skolan detta året. Det har varit många kurser som skulle klaras av, tentor, inlämningsuppgifter, uppsatser och mycket annat. Vid sidan av detta har jag dessutom jobbat minst två kvällar i veckan och det har varit tufft. Någonting var tvunget att åsidosättas och jag ville inte åsidosätta skolan och hade inte råd att åsidosätta jobbet så därför blev det bloggen som fick ta en paus.
 
Men det positiva med allt slit som jag haft är att det har gett utdelning. Alla mina kurser som är slutförda och alla tentor (utom den första) har jag fått högsta betyg på. Till och med när jag var säker på att det bara skulle bli ett godkänt så fick jag högsta och lite stolt är jag allt över mig själv för det.
 
Nu på våren har det nästan varit värst, tenta på tenta, massor med inlämningsuppgifter 9 olika kurser att ta sig igenom. Svåra kurser som Associationsrätt, Straff- & Processrätt, Ekonomi och Legal English för att nämna några. Men jag har klarat dem alla med bravur, den tuffaste var nog Legal English tentan som var på 10-12 sidor minst. Som jag slet med den! Men det gav mig det resultat jag ville ha så jag klagar inte!
Vid sidan av alla dessa kurser och tentor skulle vi dessutom ansöka om LIA-plats, det skulle till största delen göras på "fritiden" om man nu har någon när man är student. ;)
Jag skrev ca 25 ansökningar innan jag slutligen fick ett JA och då blev det inte på ett ställe som jag alls hade planerat, det var ett av två alternativ skolan gav mig efter att mina första ansökningar misslyckats och när de sa att jag fick platsen om jag ville ha den så tackade jag ja. Så vart hamnade jag då? Jo, jag hamnade på Volvo Car Corporation (VCC) och deras Group Legal.
 
Jag tar sedan igår bussen ut till Torslanda och spenderar mina dagar i deras arkiv där de ställt in ett bord, en stol och en dator. Det låter lite trist och jag tycker det samma men jag smög med mig ett inramat foto på min pälsbollsprins in idag så nu har jag det lite muntrare där jag sitter. ;)
Vad får jag göra då?
 
Första dagen var det inte mycket, blev fotograferad så att de kunde i ordningställa mitt passerkort, blev presenterad för ordinarie personal på avdelningen samt en praktikant från Göteborgs Universitet, fick ordnat med mailadress och fick fixa en fullmakt åt en person i Italien. Sen fick jag faktiskt gå hem! :-o
 
Dag två hände det lite mer. Jag kom till "jobbet" före min handledare, fick bli uppsläppt i hissen där mitt lånepasserkort inte släppte in mig, kunde inte hämta kaffe eftersom jag visserligen kommer in i köket men inte ut därifrån med mitt lånepasserkort. Så jag startade datorn och ställde upp fotot på Buffy på mitt skrivbord. Sen stack någon trevlig människa som jag tyvärr inte minns namnet på in huvudet och frågade mig om jag överlevt gårdagen vilket jag ju som syntes hade gjort. 
Ca tio minuter senare kom Sara som är min handledare till jobbet och dagen kunde starta med en gång. Jag fick mitt kaffe, ställde min lunch i kylen och sedan fick jag mina första uppgifter.
 
Den ena var att jag skulle uppdatera en lista med firmatecknare för de olika bolagen och kontrollera så att namn på personerna samt företagen var korrekta. Jag fick dessutom ordna fem olika fullmakter, kopiera och scanna in en Notarius Publicus som jag tidigare hämtat i ett budat kuvert åt min handledare. Samtidigtsom jag hämtade kuvertet fick jag med mig mitt ordinarie passerkort (fick ordnat med förhöjd säkerhet på kortet så jag kommer in på avdelningen) samt fick en liten klisterlapp med en metallring och ett microchip i att sätta på passerkortet så att jag kan skriva ut och kopiera. Jag blev bokad för ett IP möte till imorgon kl 9 så att jag ska få vara med och hjälpa till med lite annat än bara ordna med fullmakter och liknande. Ska bli riktigt intressant!
Jag tror faktiskt att detta var allt för dag nummer två.. Nu har ni iaf fått en liten hum om vad man får syssla med de första dagarna som Paralegal Trainee på VCC.
 
Men nu har klockan sprungit iväg så mycket att det är dags att tassa ut med Buffy innan vi ska borsta tänderna och sedan sova. Imorgon bär det av till VCC igen och då får vi se vad, förutom IP mötet, dagen sedan har att erbjuda.
 
God natt och sov gott alla goingar!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela